söndag 9 mars 2014

Lite HA och annat lull lull

Nu när solen börjat återvända var det hög tid att ta tag i rullgardinerna i master bedroom. Jag köpte in dem för läääänge sedan men har inte haft ork att sätta upp dem. Men idag så!

I lägenheten körde jag samma system men gjorde egna gardiner (rör, duk mm) och egna väggfästen till motorerna jag köpte från Gröna Hus. Den här gången var jag lite lat och köpte helt kompletta gardiner inkl väggfästen från dem, sååååå mycket enklare! Gick hur fint som helst att montera och passformen var exakt som jag beställt den. Mycket nöjd!

Reglerar motorerna med Fibaros rullgardinskontroller (v.1, finns en v.2 oxå) via Homeseer. Utöver direktkontroll via paddorna på väggarna/lösa/iPhone m.fl så har jag även satt var sin trådlös brytare på våra nattduksbord som man kan styra gardinerna med. Även ljuset i rummet.

Så här blev det!



Min back log för hemautomatiseringen är enorm, har inte prioriterat dessa inlägg. Ganska dåligt samvete för det men ska ta mig i kragen framöver.

Apropå automatisering så hämtar vi ju upp en ny bil till veckan som sagt. Den har Volvo On Call (VOC) vilket innebär att även bilen integreras i telefonen. Sjukt impad! Jag har ju länge funderat på ett skript för att styra motorvärmaren på bilen beroende på temperatur och önskad tid för avfärd. Detta har Volvo redan löst åt mig, iof bensinvärmare men det är ju ännu bättre.

Direktstart och tidsinställd beroende på temperatur ute!

Sen får man massa annat "nödvändigt" med VOC oxå ;) (Demobilder från appen)

Startsidan, inkl markering på karta var den befinner sig.

Allt som står på instrumentpanelen får man även i appen.

Skönt att kunna kolla om man låst bilden. Det är ju "nyckellöst" lås- och startsystem på denna så kanske enkelt att man missar att låsa.

Panoramataket vill man ju inte råka lämna öppet om det kommer nederbörd :/

Ifall man skulle glömma vart man kört på senare tid :)

Viktigt!


Ser fram emot att hämta hem honom!

//L


3 kommentarer:

  1. Fint hus och rolig med automatisering!!! Vi bygger ett nytt hus och jag väljer mellan Fibaro och Nordic-Systems(KNX liknande) Vi har du för erfarenhet av Fibaro vid nyproduktion?? Hur projekterade du EL installationen (som vanlig installation eller anpassad efter Fibaro?) Återkom gärna!

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Med Fibaro (m.fl.) behöver man egentligen inte tänka annorlunda än med en traditionell installation. Tanken med deras system är ju att man ska kunna eftermontera i befintliga hus. Bra dock om man dragit fram nolla till alla brytare om man sen vill sätta en puck där. Vi har projekterat och installerat all el i vårt hus. Elektrikern har bara godkänt det och visst har jag anpassat en hel del till Fibaro (samlat enheter i undercentraler mm) men hade inte behövt det. Jag har satt dosor där vi tror oss behöva brytare och dragit slang men de flesta brytare vi använder är trådlösa så dosorna är tomma bakom och ingen kabel. Mertens brytare (Schneider Exxakt serien) kan man sätta direkt på vägg så någon dosa behövs egentligen inte men satt det för säkerhets skull :)
    Jag är alergisk mot takdosor så vi har i princip inga sånna, all slang går till/från olika undercentraler bakom skåp mm. Det har gått MYCKET kabel/slang men slipper hål i taket iaf.
    KNX är betydligt mer stelbent tycker jag, kräver styrkabel och ingen flexibilitet som slutanvändare. Vem vill ringa KNX-gubben om man vill justera systemet??

    SvaraRadera
  3. PS, alla fina mobila och trådlösa moduler (wallplugs, brandvarnare, dörrsensorer, rörelsesensorer mm) är nog ngt som KNX inte kan matcha heller. 2014 skulle jag inte gå på ngt annat än Z-wave om man vill göra rätt, men det är ju mina 5 cent bara ;)

    SvaraRadera